Information om Atopisk eksem

Atopisk eksem er kendetegnet ved, at huden har en meget høj grad af følsomhed og er en forholdsvis almindelig inflammatorisk hudsygdom hos børn og voksne. Huden reagerer for kraftigt på det normale miljø og bliver tør, irriteret og rød. Nogle gange ses revner, blærer og sårdannelse.

Man har ikke nogen præcis viden om, hvorfor atopisk eksem overhovedet opstår, men formentlig spiller både arv og miljø ind. Men man ved at de primære årsager til atopisk eksem er, at hudens naturlige barrierefunktion er nedsat, og at huden har en reduceret fugtbindende evne. Hud med atopisk eksem er derfor ekstremt følsom over for de fleste topikale (lokalt påførte) hudplejeprodukter og også over for almindelige rengøringscremer og fugtcremer. Hos børn kaldes tilstanden ofte børneeksem, og her observeres den ofte i knæhaser og albuebøjninger. Hos voksne forekommer atopisk eksem typisk i ansigtet, i hårbunden, i nakken og på hænderne.

Behandling og forebyggelse af atopisk eksem?

Har du mistanke om atopisk eksem, bør du konsultere en hudlæge. Normalt behandles atopisk eksem med lægemidler, som har til formål at nedsætte inflammationen i huden. Denne indsats kombineres med forskellige blødgørende cremer, som skal smidiggøre og vedligeholde huden. Det kan derfor være nødvendigt at smøre huden ind flere gange dagligt. Samtidig er det også vigtigt at undgå forhold, som kan irritere eller udtørre huden, f.eks. overdreven vask i alt for varmt vand og anvendelse af sæbe. Normalt tager det lang tid at få bugt med eksem. Hudens udseende kan forbedres ved hjælp af forskellige hudplejeprodukter, hudplejebehandlinger og lægemidler, men Atopisk eksem kan ikke kureres. Hvis du vælger de rigtige hudplejeprodukter, kan det betyde, at du har mindre behov for lægemidler.

Vigtigt at huske

• Undgå at bruge almindelig sæbe, som mange gange virker udtørrende på huden.
  • Anvend gummihandsker ved kontakt med husholdningsrengøringsmidler, hvis hænderne er udsatte.
  • Undgå at vaske udsat hud alt for ofte i alt for varmt vand
  • Smør regelmæssigt huden ind i ikke-irriterende, genfugtende creme eller lotion.
  • Undgå at klø dig i området, hvor du har eksem, fordi det kan forværre tilstanden og skabe infektioner.
  • Anvend en skånsom peeling en gang imellem for at fjerne døde, tørre hudceller, og vær forsigtig med scrubprodukter med korn, som kan skade allerede følsom hud.