Rosacea; - en hudsygdom

Rosacea er en hudsygdom, som vi endnu ikke kender den basale årsag til. Dette gør, at tilstanden kan være vanskelig at behandle, både for kosmetologer og læger.

Rosacea er kendetegnet ved, at ansigtet - eller partier af ansigtet bliver rødt og blussende, - almindeligvis rammes kinder og næse. Hudens blodkar er udvidede, og der kan forekomme inflammerede, acnelignende udslæt. Rosacea rammer oftere kvinder end mænd, og problemerne ses typisk i 30-50-årsalderen. Hudsygommen er mange gange kronisk og kan i nogen udstrækning være arvelig. Der er forsket meget på området, men årsagen er stadig ikke klarlagt. Forskerne vurderer, at mikroorganismer har betydning for, at rosacea dannes.

Forskellige typer rosacea

Der er flere forskellige stadier af rosacea.

1. Den mildeste variant er en rødme i huden og kendetegnes ved, at huden blusser op efter indtagelse af alkohol, ophold i kolde omgivelser, hvis man drikker noget varmt eller spiser stærkt krydret mad. Brug af nogle bestemte hudpleje- og sminkeprodukter kan også forværre tilstanden.
  2. I det næste stadie har hudens opblussende rødme udviklet sig til at være en mere konstant tilstand, hvor der kan dannes pusfyldte blærer og bylder. Denne tilstand benævnes ofte som acne rosacea, fordi det har karakter af et acneudslæt. Når der observeres pusfyldte blærer og bylder kaldes det inflammeret rosacea, En hud med rosacea har i øvrigt poremasker på samme måde, som det ses i en hud med acne.
  3. I tredje stadie kan der være en større forekomst mange sprængte blodkar, og talgkirtlerne på næse og kinder kan vokse i størrelse. En såkaldt portvinsnæse (rhinofyma), har intet med et højt alkoholforbrug at gøre, som navnet ellers godt kunne antyde.
  4. I det fjerde og mest sjældne stadie kan øjnene også blive angrebet.

Behandling og forebyggelse af rosacea?

Langt de fleste, der lider af rosacea, har prøvet forskellige hudplejeprodukter og behandlinger og har oplevet forskellige effekter. Her kan nævnes behandling med antibiotika - i creme- eller tabletform - som har vist sig at have nogen effekt; - dette selv om bakterier ikke menes at være den primære årsag til rosacea. Behandling med antibiotika er i mange tilfælde en længerevarende behandlingsform, og risikoen for, at der udvikles antibiotikaresistens, har ført til introduktion af nye behandlingsformer. Der findes forskellige receptpligtige cremer på markedet, som kan ordineres af læger, og det fælles for de fleste lægemidler mod rosacea, er, at de virker inflammationshæmmende.
Laserbehandlinger, som udføres hos hudlæger, kan gå ind og behandle overfladiske blodkar, som har udvidet sig. Behandling med skånsomme frugtsyrer har vist sig at have rigtig god effekt, og resultatet er, at der viser sig mindre rødme og en pænere hud. Med de rigtige hudplejeprodukter og hudplejebehandlinger kan hudens udseende forbedres så meget, at tilstanden bliver mindre generende, for Rosacea kan ikke helbredes. Forkerte hudplejeprodukter og makeup kan dog forværre tilstanden. Hvis du har mistanke om, at du har rosacea, skal du altid konsultere en hudlæge. Dernæst kan en kosmetolog eller en hudlæge rådgive om den bedste klinikbehandling, - i kombination med velegnede hudplejeprodukter.

Gode råd:

• Undgå stress.
  • Beskyt huden mod solen, ophold dig i skyggen, hvis solen er stærk og anvend minimum solfaktor 15 - hele året
  • Undgå kulde og vind i ansigtet
  • Anvend hudpleje- og makeupprodukter, der er udviklet til rosacea
  • Hav tålmodighed